Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, od 26 września br., czyli od dzisiaj przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają ustawowy obowiązek monitorowania i blokowania fałszywych połączeń. Na wdrożenie skutecznych technologii umożliwiających ochronę obywateli przed spoofingiem telekomy miały czas od 6 do nawet 12 miesięcy.
Ustawa i działania związane z ochroną przed spoofingiem mają na celu ochronę obywateli, szczególnie dzieci oraz seniorów, przed wyłudzeniami danych oraz środków finansowych. Przypomnijmy, że spoofing to podszywanie się pod znany numer telefonu w celu wyłudzeń. Są to zazwyczaj telefony służb, czy naszych bliskich. Telefon od zaufanej osoby czy instytucji usypia czujność, dlatego odbiorcy często padają ofiarą wyłudzeń danych czy pieniędzy.
Jakie połączenia powinny wzbudzić nasze podejrzenia? Są to z pewnością połączenia z numerów alarmowych – służby nigdy nie dzwonią z tych numerów do obywateli, a także zbyt długie lub zbyt krótkie numery telefonów.
Co zmienia się dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych? Od dziś muszą stale analizować ruch w sieciach i wyłapywać podejrzane połączenia. Jeśli uznają konkretne połączenie za podejrzane mogą sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości, numer pojawi się na telefonie jako „zastrzeżony”, co powinno wzbudzić ostrożność.
Niestety, nie ma obecnie skutecznych metod na to, aby w 100 proc. wyeliminować tego typu oszustwa, dlatego apelujemy o czujność i rozwagę. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do rozmowy i intencji rozmówcy powinniśmy przerwać połączenie. Każde podejrzenie spoofingu powinniśmy również zgłaszać do policji lub prokuratury.