Uwaga na vishing

Życie w cyfrowym świecie to nie tylko przywileje wynikające z dostępu do nowych technologii, ale również zagrożenia, dlatego warto śledzić najnowsze trendy w cyberzagrożeniach. Był i jest phishing, teraz dochodzi do coraz większej liczby ataków typu vishing.

Czy wiesz, co to jest vishing? Najprościej mówiąc, vishing od angielskiego słowa “voice” to wyłudzanie danych w wersji głosowej właśnie podczas rozmowy telefonicznej. W ostatnich dniach doszło do licznych ataków tego typu, o których informuje Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego Komisji Nadzoru Finansowego.

Rozmówcy, którzy dzwonią podają się za pracowników banków, doradców inwestycyjnych oraz pracowników innych instytucji zaufania publicznego. Cel tych rozmów jest jeden – tak zmanipulować rozmówcę, aby ten podał jak najwięcej szczegółowych danych na swój temat, w tym dane do konta bankowego. Nieroztropni rozmówcy niedługo po rozmowie stracili środki ze swojego rachunku. Apelujemy o zachowanie rozsądku i nie podawanie żadnych danych na swój temat w rozmowie telefonicznej. Przypominamy również za CSIRT KNF, że bank nigdy nie prosi o instalację lub uruchomienie aplikacji do zdalnego zarządzania naszym komputerem.