Wakacyjny relaks, reset od codziennych obowiązków i zmartwień to idealny czas dla oszustów, którzy chcą łatwo i szybko wyłudzić od nas pieniądze. Sprzedajesz lub kupujesz coś w sieci, a kontrahent chce szybko sfinalizować transakcję i przesyła Ci link? PKO BP przywołuje kilka, prostych zasad, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo i ochronią Twoje pieniądze również w wielu innych sytuacjach.
Fałszywą wiadomość z linkiem możesz otrzymać zarówno w e-mailu, sms-em, a nawet poprzez komunikatory społecznościowe, jak WhatsApp. Oszuści proszą w niej o kliknięcie w link, aby przesłać pieniądze za zakupiony towar lub potwierdzić jego wysyłkę. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie klikaj w link, nie podawaj danych do karty i danych logowania do bankowości elektronicznej. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!
Co jeszcze warto zapamiętać, aby się chronić?:
– korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki
– czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na telefon
– sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu
– sprawdzaj adresy stron www a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatności
– zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, której przekazujesz dane karty
– fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne
– ustaw w bankowości elektronicznej i aplikacji bezpieczne dla Ciebie limity płatności
Bądźmy rozważni w sieci, również w wakacje.
Najnowsze komentarze