W dzisiejszym dynamicznym świecie cyfrowym, gdzie zagrożenia cybernetyczne ewoluują w zastraszającym tempie, zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury IT staje się priorytetem dla każdej organizacji. Jednym z kluczowych elementów skutecznej cyberochrony jest Security Operations Center (SOC). Ale czym dokładnie jest SOC i dlaczego jest tak istotny dla Twojego biznesu?
Security Operations Center (SOC) to wyspecjalizowany zespół odpowiedzialny za monitorowanie i reagowanie na incydenty cyberbezpieczeństwa. SOC funkcjonuje w oparciu o zbieranie logów z różnorodnych systemów klienta. Monitorowanie odbywa się na podstawie zdefiniowanych reguł, systemów, a także analizy behawioralnej. Reagowanie na zagrożenia realizowane jest według ustalonych scenariuszy działania. SOC korzysta z narzędzi, które umożliwiają zbieranie informacji z wielu źródeł w infrastrukturze klienta i pozwalają na monitorowanie w czasie rzeczywistym.
Zespół SOC składa się zazwyczaj z kilkudziesięciu specjalistów, których zadaniem jest zapewnienie najwyższego poziomu współpracy i obsługi klienta. Bieżąca obsługa centrum dowodzenia opiera się przeważnie na współpracy kilku zespołów, podzielonych warstwowo. Zazwyczaj pierwszy poziom wsparcia zajmuje się wstępną analizą, obsługą i klasyfikacją zdarzeń oraz przekazywaniem ich dalej. Druga linia wsparcia analizuje szerzej zaistniałe zdarzenie i odpowiada za bieżący kontakt z klientem. Jeszcze głębszy poziom SOC analizuje zdarzenie, wprowadza zmiany w architekturze działania, przekazuje dane oraz logi do odpowiednich instytucji. Nad wszystkimi liniami wsparcia czuwa koordynator, który jest odpowiedzialny także za przygotowanie raportów.
Usługa SOC jest przeznaczona dla małych, średnich i dużych organizacji, które nie posiadają własnych, dedykowanych zespołów do monitorowania i reagowania na incydenty. Mogą z niej korzystać firmy komercyjne, jednostki samorządu terytorialnego, placówki medyczne, operatorzy usług kluczowych i wiele innych podmiotów.
Warto pamiętać, że sam SOC to nie tylko sprzęt i oprogramowanie, ale przede wszystkim ludzie, którzy są odpowiedzialni za stały nadzór nad infrastrukturą. Usługa SOC od Krajowego Instytutu Cyberbezpieczeństwa pozwala na profesjonalny monitoring infrastruktury, a tym samym podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa bez konieczności rozbudowy własnych zespołów i ponoszenia często gigantycznych kosztów z tym związanych.
Reagowanie na obecne i przyszłe cyberzagrożenia w czasie rzeczywistym.
Realne podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa poprzez ciągłe monitorowanie i szybką reakcję na zdarzenia.
Spełnianie wymogów NIS 2
Usługa SOC wspiera organizacje w spełnianiu wymagań dyrektywy NIS 2 w zakresie monitorowania infrastruktury IT oraz reagowania i zgłaszania incydentów. Obejmuje ona m.in.:
Kompleksowe monitorowanie infrastruktury IT wraz z reakcją na zdarzenia.
Codzienne wsparcie w zakresie monitorowania i analizy.
Ciągłe usprawnianie procesów bezpieczeństwa.
Weryfikację powstałych incydentów w czasie rzeczywistym.
Optymalizację reguł i wykluczeń w systemach bezpieczeństwa.
Wdrożenie procesów zgłaszania incydentów zgodnie z regulacjami.