Większość samorządów nie dba wystarczająco o cyberbezpieczeństwo, nie szkoli mieszkańców w tym zakresie, co jest sprzeczne z prawem – ocenili eksperci Krajowego Instytutu Cyberbezpieczeństwa w rozmowie z PAP. Zapraszamy do lektury wywiadu z udziałem naszych ekspertów – Piotra Kukli oraz Iwony Barańskiej.
W praktyce najczęściej samorządy albo nie posiadają Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, albo jest on nieaktualny. Informatycy w urzędach często nie wiedzą nawet, ile trwałoby przywracanie systemu po awarii, ponieważ nigdy tego nie testowali. A cyberataki paraliżują działanie urzędu co najmniej na kilka dni. W ocenie ekspertów Instytutu władze jednostek samorządu terytorialnego wciąż traktują temat po macoszemu, nie oceniając skali zagrożenia związanej z brakiem wdrożenia standardów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Samorządy zobowiązane są m.in. do zgłaszania incydentów cyberbezpieczeństwa, trudno jednak monitorować bezpieczeństwo infrastruktury bez posiadania odpowiednich procedur ujętych chociażby w Systemie Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. To właśnie wokół SZBI skupia się większość rozmowy, której nasi eksperci udzielili Polskiej Agencji Prasowej.
Zapraszamy do lektury pełnej wersji materiału pod linkiem:
Wywiad PAP – czytaj więcej