EuroCert ofiarą cyberataku

EuroCert – jedna z czołowych, polskich firm świadcząca kwalifikowane usługi zaufania na podstawie statusu przyznanego jej przez Narodowe Centrum Certyfikacji NBP, padła ofiarą ataku ransomware. Do zdarzenia doszło 12 stycznia w godzinach nocnych, a jego efektem było zaszyfrowanie plików przechowywanych na serwerach spółki, a także naruszenie poufności danych klientów, kontrahentów i pracowników EuroCert.


Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu firmy, obecnie zdarzenie wyjaśnia policja oraz zespół CERT Polska. Z kolei firma podejmuje działania związane z jak najszybszym przywróceniem pełnej funkcjonalności systemów informatycznych.

Naruszenie moze obejmować następujące dane:
imię i nazwisko
datę urodzenia
serię i numer dowodu
numer PESEL
dane kontaktowe
dane identyfikacyjne

Tak ogromna liczba danych jest źródłem potencjalnych naruszeń, dlatego EuroCert przestrzega przed potencjalnym konsekwencjami i informuje jak zminimalizować przykre skutki ataku. Mowa m.in. o: próbach wyłudzenia danych osobowych, pożyczek, ujawnieniu danych osobowych czy próbach ich wykorzystania przy wyłudzeniach ubezpieczeń oraz zawieraniu umów cywilno-prawnych.

EuroCert zaleca zastrzeżenie swojego numeru PESEL, a także założenie konta w BIK w celu bieżącego monitorowania aktywności kredytowej i potencjalnych prób zaciągania zobowiązań przez oszustów. Dobrą praktyką jest także zmiana loginów i haseł w systemach, w których jedną z danych do logowania był PESEL, jak również włączenie we wszystkich systemach weryfikacji dwuetapowej.

W sprawach ataku zainteresowane osoby mogą kontaktować się z Inspektorem Danych Osobowych firmy, Magdaleną Chmielewską – [email protected].