Ministerstwo Finansów, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zgłosiły swoje uwagi do wciąż procedowanego projektu nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa 2025. Nowelizacja, która ma m.in. wdrożyć postanowienia unijnej dyrektywy NIS2 o podniesieniu poziomu cyberbezpieczeństwa w całej UE, wciąż czeka na ogłoszenie. Analizujemy, jakie uwagi zgłosiły ministerstwa w ramach prac Stałego Komitetu Rady Ministrów.
KSC 2025 coraz bliżej, komitety Rady Ministrów znacznie przyspieszyły swoje prace, więc wydaje się, że nowa ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa pojawi się lada moment. Tymczasem prezentujemy szczegółowe uwagi Stałego Komitetu Rady Ministrów.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) zawnioskowało o:
Podtrzymanie uwagi dotyczącej rozszerzenia zakresu podmiotowego ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa o osoby realizujące te zadania w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców (UdSC).
Dodajmy, że rozszerzenie to skutkowałoby potencjalnym uprawnieniem do świadczenia teleinformatycznego dla 16 pracowników UdSC:
5 pracowników Biura Informatyki UdSC (grupa nr 4 zadań, świadczenie 2000 zł – 15 000 zł).
10 pracowników Departamentu Systemów Wsparcia Procedur Migracyjnych UdSC (grupy nr 3, 4, 5 lub 7).
1 pracownik Biura Dyrektora Generalnego UdSC (Pełnomocnik Szefa UdSC ds. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, grupy nr 1 lub 5).
Ministerstwo Finansów (MF) wnioskuje o:
Podtrzymanie uwag zawartych w protokole rozbieżności, dotyczących finansowania proponowanych rozwiązań oraz treści Oceny Skutków Regulacji (OSR).
Wyjaśnienie i doprecyzowanie zadań, jakie miałaby realizować Państwowa Straż Pożarna (PSP) w zakresie cyberbezpieczeństwa, ponieważ obecnie nie są one jasno wskazane w ustawie, a także brak jest uzasadnienia i wpływu w OSR, co prowadzi do negatywnej oceny propozycji zmian w art. 4.
Wykreślenie przepisów dotyczących finansowania działań służb specjalnych (ABW i AW) ze środków Funduszu Cyberbezpieczeństwa, gdyż zadania te powinny być finansowane z budżetu państwa, a propozycja jest niekonsekwentna z uwagi na brak środków na świadczenia teleinformatyczne.
Klarowne wskazanie, jakie zadania będą finansowane z dotacji celowych dla Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), ponieważ ustawodawca posługuje się ogólnym pojęciem „dotację celową na realizację swoich zadań ustawowych” i UKNF prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
Ponowną analizę proponowanych rozwiązań w kontekście finansowania z posiadanych środków poszczególnych dysponentów części budżetu państwa, bez ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa, zwłaszcza w związku z objęciem Polski procedurą nadmiernego deficytu.
Usunięcie roku 2025 z art. 46 projektu, który określa maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na lata 2025-2034, ponieważ rok 2026 został przyjęty jako pierwszy rok funkcjonowania ustawy.
Szczegółowe wyjaśnienie wzrostu wydatków dla części 27 (Informatyzacja) o około 30 mln zł rocznie, w kontekście wydatków ujętych w projekcie ustawy KSC w 2023 r., które kształtowały się w przedziale 60-80 mln zł rocznie.
Jednoznaczne wskazanie w OSR, że wszelkie wydatki wynikające z wejścia w życie projektu ustawy zostaną sfinansowane w ramach posiadanego limitu wydatków, bez konieczności ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) wnioskuje o:
Zapewnienie spójności projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw (UC32) z projektem ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw (UC47).
Uzupełnienie załącznika nr 1 do projektu ustawy („SEKTORY KLUCZOWE”) o sektor „Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności”.
Dopisanie w tym sektorze podsektorów:
„Produkcja Pasz”, w kolumnie Rodzaj Podmiotu: przedsiębiorstwa paszowe w rozumieniu art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r.
„Utylizacja”, w kolumnie Rodzaj Podmiotu: zakłady przetwórcze kategorii 1, 2 i 3 oraz spalarnie w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r.
Jaki ostatecznie kształt przyjmie nowa KSC dowiemy się niebawem.
Najnowsze komentarze