Co trzeci z nas boi się wycieku danych osobowych, a niespełna połowa wie, co robić w przypadku wycieku danych. Największy problem w takiej sytuacji mają seniorzy. Takie wnioski można wyciągnąć z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podpowiadamy jak zachować się w przypadku incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem.
Czego obawiamy się najbardziej? Niemal połowa z nas za największe zagrożenie uważa oszustwa związane z wysyłką fałszywych sms-ów, maili oraz telefonów. Co trzeci badany obawia się wycieku danych. Okazuje się, że częściej obawiamy się wycieków z prywatnych podmiotów, niż instytucji publicznych.
Tylko niespełna połowa z nas wie jak zachować się w przypadku wycieku danych. Najczęściej taką wiedzę posiadają ludzie młodzi w wieku 25-34 lat. Najgorzej w tym rankingu wypadają seniorzy – w ich przypadku ⅔ osób powyżej 65 roku życia nie wiedziałaby jak zareagować.
“Niestety trudno samemu uchronić się przed wyciekiem danych osobowych. Bezpieczeństwo baz zależy bowiem od podmiotów, które nimi zarządzają. Dlatego bardzo ważne jest, żeby wiedzieć, w jaki sposób zareagować. Przykładowo, jeśli wśród informacji, które wyciekły znalazły się także dane osobowe, np. numer PESEL, należy jak najszybciej sprawdzić, czy ktoś nie próbował ich już wykorzystać. Warto pomyśleć także nad uruchomieniem monitoringu aktywności kredytowej naszego numeru PESEL, dzięki temu dowiemy, jeśli w przyszłości ktoś będzie chciał wyłudzić na niego pożyczkę lub inne zobowiązanie finansowe” – dodaje Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.
Z myślą o porencjalnych atakach oraz niepewności ich ofiar prezentujemy listę rekomendowanych działań ze strony prywatnych oraz publicznych podmiotów, które administrują naszymi danymi oraz nas – obywateli. Jak wygląda kwestia zgłaszania incydentów? Zapraszamy do lektury materiału przygotowanego przez Krajowy Instytut Cyberbezpieczeństwa:
Zgłaszanie incydentów cyberbezpieczeństwa – kliknij tutaj
Najnowsze komentarze