Szybki przelew? Uważajcie na podejrzane sms-y

Trwa kampania edukacyjno-informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK w sprawie ochrony przed oszustwami na szybkie przelewy. Cyberprzestępcy wykorzystują emocje oraz pośpiech, by zyskać nasze dane oraz pieniądze. Jak nie stracić głowy i nie nabawić się problemów informuje najnowsza odsłonia kampanii. Podpowiadamy co zrobić oraz gdzie zgłosić incydent bezpieczeństwa.

Kurierzy, bank, urząd skarbowy i konieczność dopłaty do paczki, rachunku itp. to najczęstsze scenariusze wyłudzeń przewijające sie w sms-ach oraz mailach od oszustów. Informują o konieczności dopłaty i straszą surowymi konsenwekcjami, bazując na negatywnych emocjach. Jak zachować głowę i nie dać się nabrać? Po pierwsze, nie działaj pochopnie – uważnie przeczytaj jeszcze raz otrzymaną wiadomość, nie klikaj w przesłane linki oraz nie otwieraj załączników.

Jeśli w wiadomości mowa o wykonaniu przelewu skontaktuj się inną drogą z daną instytucją czy osobą i potwierdź czy faktycznie jest to prośba od zaufanej osoby czy próba wyłudzenia.

Przypominamy, że każdy incydent i oszustwo można zgłosić oficjalnymi kanałami do organów prowadzących rejestr fałszywych domen oraz numerów telefonów. I tak, podejrzane SMS-y, strony lub wiadomości mailowe:
– wysyłamy na numer 799 448 084
– zgłaszamy przez formularz na stronie incydent.cert.pl
– wysyłamy e-mailem na adres [email protected]