Telekomy blokują fałszywe sms-y

Jest szansa na to, że już niebawem niechlubne statystyki dotyczące fałszywych sms-ów wysyłanych do Polaków zaczną się zmieniać. Wszystko za sprawą obowiązku dla firm telekomunikacyjnych, który wszedł w życie 16 kwietnia br. Firmy telekomunikacyjne muszą w swoim działaniu wykorzystywać filtry oparte o dane dostarczone przez CERT Polska, czyli zespół reagowania na incydenty zagrażające bezpieczeństwu w polskiej sieci. CERT na bieżąco tworzy wzorce fałszywych wiadomości SMS na podstawie danych zebranych ze zgłoszeń pod numer 8080.


To przełomowe rozwiązanie, które ma ograniczyć wysyłkę phishingowych wiadomości, a w efekcie ograniczyć wyłudzenia danych oraz pieniędzy. A dane są zatrważające – z ponad 80 tys. incydentów obsłużonych przez analityków CERT Polska w 2023 r. ponad połowę stanowiły wiadomości phishingowe.

Jak powstają wzorce wiadomości, które wykorzystują telekomy?

Gdy CERT odnotuje nową kampanię phishingową, przygotowuje wzorzec fałszywego SMS-a i przekazuje go do operatorów telekomunikacyjnych. W efekcie oszukańcze sms-y z konkretniej kampanii phishingowej są blokowane i nie docierają do potencjalnych odbiorców. Co ważne, w momencie dodania wzorca do systemu, wszystko odbywa się automatycznie.

To duży krok w kierunku naszego bezpieczeństwa, dlatego tym bardziej zachęcamy do zgłaszania wszelkich, podejrzanych sms-ów pod numer 8080. To bezpłatny numer CERT Polska, pod który należy przekierować tego typu wiadomość.

Poniżej prezentujemy grafikę CERT prezentującą najczęstszą tematykę phishingowych wiadomości wysyłanych do Polaków.
grafika ze strony cert.pl/baza-wiedzy/falszywe-smsy