Phishing, czyli wysyłanie fałszywych maili na dobre wpisało się już w krajobraz naszej cyfrowej rzeczywistości. Okazuje się jednak, że coraz śmielej dogania go inna forma oszustw – vishing (voice phishing), czyli ataki z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Przed nową metodą prób wyłudzania danych dostępowych oraz kradzieży środków ostrzega Ministerstwo Cyfryzacji.
Dzwoni do Ciebie bank albo zaufana instytucja? Niekoniecznie. Dziś równie dobrze może być to oszust, który wykorzystując Twoje zaufanie do banku czy instytucji użyteczności publicznej próbuje namówić Cię do pobrania oprogramowania, podania loginu i hasła do bankowości internetowej czy wykonania przelewu na udostępnione konto.
Dziś jedyną, skuteczną metodą obrony przed cyfrowymi oszustami jest zachowanie spokoju, nie działanie pod wpływem emocji oraz dokładna weryfikacja osób, które do nas dzwonią. Jeśli zatem kontaktuje się z Tobą przedstawiciel banku i prosi Cię o wykonanie określonej czynności rozłącz się i zweryfikuj jego autentyczność, dzwoniąc do swojego banku lub odwiedzając jego oddział. Podobnie wygląda sytuacja z innymi instytucjami, pod które podszywa się Twój rozmówca.
Powiedz również o całej sytuacji swoim znajomym i członkom rodziny, którzy również mogą zweryfikować autentyczność połączenia i wiarygodność rozmówcy.
I na koniec najważniejsze – pamiętaj, że Twój bank czy inna instytucja, która do Ciebie dzwoni NIGDY nie prosi podczas rozmowy telefonicznej o podanie informacji wrażliwych takich jak dane dostępowe do konta, numery kart płatniczych, kody autoryzacyjne do dokonania transakcji itp. Nie prosi również o pobranie aplikacji czy oprogramowania. W takiej sytuacji natychmiast się rozłącz i poifnormuj o zdarzeniu instytucję, za którą dana osoba się podawała.
Najnowsze komentarze