Mniej fałszywych sms-ów i połączeń z wykorzystaniem podmiotów publicznych

Od 25 marca firmy telekomunikacyjne zobligowane są do blokowania fałszywych nadpisów, przez które oszuści podszywają się pod instytucje publiczne. To efekt zmian wprowadzanych w związku z ustawą o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Dla ułatwienia podajemy prawdziwy nadpis “e-US”, który jest stosowany przez Krajową Administrację Skarbową. Bazę wzorców fałszywych nadpisów prowadzi i na bieżąco aktualizuje CSIRT NASK. Aby uzyskać dostęp do wzorców wiadomości przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą wysłać wiadomość e-mail na adres: [email protected].

Nowy wykaz – numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń, prowadzi od dzisiaj także Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Banki czy inne podmioty publiczne zgłaszają swój numer do wspomnianej bazy na podstawie wniosku do PUKE. To rozwiązanie ma na celu ograniczenie podszywania się oszustów pod numery infolinii urzędów czy wskazanych banków. W praktyce, połączenie z numeru znajdującego się w wykazie będzie od razu blokowane.

Przed nami jeszcze wdrożenie regulacji dotyczących blokady fałszywych sms-ów – tu przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają czas do 16 kwietnia. W skrócie chodzi o to, by wzorem nadpisów – fałszywe sms-y także były automatycznie blokowane przez telekomy. Do autoryzacji wiarygodności będą im służyły tzw. wzorce fałszywych wiadomości sms, które będą dostępne w systemie telegraf.cert.pl.

Z kolei 25 września br. wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Czas ten jest potrzebny na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.

Więcej na ten temat pisaliśmy w materiale:
Blokada fałszywych sms-ów – czytaj więcej