Obsługa incydentów cyberbezpieczeństwa

Obsługa incydentów cyberbezpieczeństwa

Aktualne przepisy prawa nakładają obowiązek zgłaszania incydentów bezpieczeństwa przez podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Reagowanie na incydenty wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w kilku obszarach technicznych, a to wiąże się z kosztami zatrudnienia specjalistów. Nie musisz jednak posiadać pracowników na etacie oddelegowanych do tego zadania. Podwykonawcy, z racji szerokich kompetencji oraz zdobytego doświadczenia często posiadają głębszą wiedzę na temat wykrywania włamań, kryminalistyki, luk w zabezpieczeniach i innych aspektów bezpieczeństwa. Krajowy Instytut Cyberbezpieczeństwa oferuje obsługę incydentów w modelu usługi, czyli wtedy gdy tego potrzebujesz.

Obsługa i zgłaszanie incydentu bezpieczeństwa

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, wymogiem będzie tzw. wczesne ostrzeżenie o incydencie poważnym, w terminie nie późniejszym niż 24 godziny od jego wykrycia, do CSIRT sektorowego. Z kolei na zgłoszenie incydentu poważnego od jego wykrycia instytucje będące podmiotami kluczowymi i ważnymi (w myśl ww. projektu ustawy) będą miały czas do 72 godzin. Nowe wymogi, a także znaczne poszerzenie listy podmiotów ważnych i kluczowych w nowym KSC oznacza jedno – konieczność pilnego zaplanowania i przygotowania przez wiele instytucji zdolności reagowania na incydenty.

Zarządzanie incydentami cyberbezpieczeństwa oraz procedury obsługi i raportowania incydentów

W sytuacji ograniczonych funduszy, braku personelu czy sporadycznych potrzeb reagowania na incydenty niektóre podmioty mogą potrzebować jedynie niepełnoetatowych członków zespołu reagowania na incydenty, który będzie niejako wirtualnym zespołem reagowania. W tej kwestii chętnie pomoże Państwu nasz Instytut. Nie tylko dopilnujemy niezbędnych terminów i procedur, ale także podejdziemy kompleksowo do zagadnienia reagowania na incydenty, inicjując – w razie Państwa zainteresowania – takie działania jak:
⦁ utworzenie polityki i planu reagowania na incydenty
⦁ opracowanie procedur obsługi i raportowania incydentów
⦁ ustalanie wytycznych dotyczących komunikowania się ze stronami zewnętrznymi w sprawie incydentów
⦁ pisemne wytyczne dotyczące priorytetyzacji incydentów
⦁ nawiązanie relacji i linii komunikacji pomiędzy zespołem reagowania na incydenty a innymi grupami, zarówno wewnętrznymi (np. działem prawnym), jak i zewnętrznymi (np. organami ścigania)
⦁ szkolenie personelu IT w zakresie przestrzegania standardów bezpieczeństwa organizacji oraz zasad i procedur dotyczących właściwego korzystania z sieci, systemów i aplikacji.

Co wchodzi w skład polityki zarządzania incydentami?

· Procedura wyznaczania i zgłaszania osoby kontaktowej do odpowiedniego CSIRT (np. CSIRT NASK, CSIRT GOV, CSIRT MON)
· Procedura zgłaszania incydentu – określenie kanałów i formy zgłaszania zdarzeń przez pracowników
· Procedura ewidencji i klasyfikacji incydentów
· Procedura reagowania na incydenty i ich eskalacji
· Procedura analizy przyczyn i wdrażania działań naprawczych
· Harmonogram przeglądów i testów procedur bezpieczeństwa

Dlaczego istotne jest utworzenie polityki zarządzania incydentami?

· Spełnienie wymogów ustawy o KSC i uniknięcie potencjalnych sankcji
· Uporządkowanie i usystematyzowanie procesów w JST
· Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji i ciągłości działania urzędu
· Podniesienie świadomości pracowników w zakresie cyberzagrożeń
· Wzrost zaufania mieszkańców danego regionu do instytucji publicznych

Obsługa incydentów cyberbezpieczeństwa

Wspólnie zadziałajmy, by ochronić Państwa dane! KICB gwarantuje jak najszybsze odizolowanie i wyeliminowanie atakujących, zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności danych oraz bezpieczne odzyskanie danych z jak najmniejszymi szkodami dla organizacji.

Zobacz także:
Odszyfrowywanie danych – czytaj więcej
Obsługa incydentów cyberbezpieczeństwa – czytaj więcej
Polityka backupu – czytaj więcej
Audyt Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – czytaj więcej
Testy phishingowe – socjotechniczne- czytaj więcej

Doradca cyberbezpieczeństwa – czytaj więcej